fredag 24 mars 2017

Känner mig som en zoombie!

FB_IMG_1461915522203

Jag känner mig aldrig pigg nu för tiden. Det känns som att jag alltid har “typ influensa” eller nåt sånt, ena stunden är jag varm och i nästa ögonblick så fryser jag, har verkligen inte mycket ork att göra nåt heller. Åker vi t.ex och handlar nån dag så är jag helt slut efter det och det finns inte så mycket energi kvar till annat. Jag antar att det är mina smärtor och min dåliga sömn som gör att jag aldrig känner mig pigg, har ju svårt att sova på nätterna men försöker ändå komma upp i vettig tid å inte sova nåt på dagen, men likväl så känner jag mig som jag var överkörd av en lastbil eller nåt i den stilen när jag vaknar på morgonen. Det känns nästan varje morgon som jag hade varit på ”världens fest” och druckit, jag känner mig bakfull, men det kan
jag inte va, för det är sällan jag dricker nåt starkt. Visst kan jag ta ett glas vin då och då, men det är inte mycket och inte ofta jag dricker nåt med alkohol numera.

                        s18_l   s20_l   s18_l   s20_l   s18_l   s20_l  s18_l    s20_l   s18_l   s20_l   s18_l    
Jag  fick ju börja ta Fragminsprutor inför operationen på Akademiska sjukhuset i Uppsala men efter det skulle Waranmedicineringen sättas in igen för att få upp
PK-värdet så att jag kunde sluta med Fragminsprutorna, men jag har nu hållt på med de här sprutorna sedan den 25:e februari (alltså en månad nu) och fortfarande är inte mitt PK-värde uppe i rätt nivå. Så här lång tid brukar det inte ta att få upp värdet. Jag var på Vårdcentralen i tisdags och tog senaste blodprovet, då hade värdet gått ner ytterligare. Sköterskan på AK-mottagningen vid Blekingesjukhuset i Karlshamn, (det är AK-mottagningen som sköter ordinationen av min Waranmedicinering) ringde mig i onsdags och sa att nu skulle jag ta flera tabletter fr.o.m. i onsdags, sedan blir det till att ta nytt prov på måndag igen. Då hoppas jag verkligen att PK-värdet ligger där det ska, annars måste jag ta kontakt med min läkare på Thorax vid Blekingesjukhuset i Karlshamn så dom kan utreda vad det är som gör att värdet inte kommer upp i rätt nivå.

                                 version-f98331efa727122026d97e6c082f405f

Tony sökte på internet och hittade en förteckning med matvaror som kan göra att
PK-värdet sänks, så jag får vara lite försiktig med vad jag äter. Det är ju bl.a. grönsaker med K-vitamin som kan sänka värdet en del, bl.a spenat, grönkål, broccoli och brysselkål,
så intag av dessa skall jag vara försiktig med.

                          version-ec699df1213a1fb3456d9059490f97ac[4]

Idag har det varit strålande solsken d000 1f31e och det hade varit roligt om jag kunde gått ut och gjort lite i trädgården, men sånt orkar jag ju verkligen inte med nu för tiden heller. Tony har varit iväg idag för att köra en man som sitter i rullstol så jag har haft lite “egentid”. Jag har tvättat, diskat och plockat undan lite härhemma idag i alla fall. Tony är nu arbetslös igen (fr.o.m. förra torsdagen den 16:e mars). Hans arbetsgivare hade inte råd att ha kvar alla anställda, så nu har jag inte “egentid” på det sättet som jag hade tidigare. Samtidigt så hinner och orkar ju Tony fxa lite mer här hemma nu när han inte jobbar heltid, men samtidigt behöver han nog den sociala biten som jobbet gav. Jag tror att han kände det positivt att t.ex. komma ut idag utan mig som sällskap. Visst tycker vi om att komma ut gemensamt också, men samtidigt så gör vi ju nästan allt tillsammans så lite “egentid” är bra både för honom och för mig. Det kommer ju även märkas att vi får betydligt mindre pengar 4ce52e3879f1274ab14f874fec05eb23  nu när han har A-kassa i stället för en “riktig lön”, så det gäller att sänka utgifterna.

85288_1_145990670

Nu är det snart dags att försöka sova lite, så att jag är någorlunda pigg i morgon eftersom vi då skall åka upp till dottern och svärsonen för att hjälpa dom en del med deras flytt. Dom har ju köpt hus i Kyrkhult och denna helgen behövde dom ha lite hjälp av oss. Jag kan ju inte hjälpa till med så mycket, men jag kan ju vara lite med Alva under tiden som dom andra bär grejer.

                     f1ab3f182ec04eaaceedb6414d8f85b3

glitterfy9150856T342D36_thumb[2]          FB_IMG_1487197243647

1 kommentar:

  1. Sover man dåligt så påverkar det jättemycket och har man sen värk så blir det ännu värre. Jag känner själv igen känslan du beskriver och den är ingen höjdare. Vad trist att du inte får upp dit PK-värde. Min man tar såna prov också men det har varit bra för det mesta.

    Hoppas det kommer att ordna sig till slut. Hoppas det hjälper med att lägga om kosten lite. Jag äter havrevälling på tetra på grund av ländryggen för havre tar ner inflammationen lite.

    Här har solen skinit hela dan också. Fast jag har som dig jobbat lite inomhus och vi har ju ingen trädgård längre

    Vad tråkigt att din man blir arbetslös och som du säger så blir ju inkomsten lägre då. Min man blev också arbetslös men det var för 12 år sedan och sen arbetade han på museet några år. Det är bra att ha lite egentid ifrån varandra också som du skriver

    Vad roligt att dottern köpt hus och dom får lite hjälp

    Ha en skön lördagskväll
    kram från
    Malin

    SvaraRadera